KENALI BORDERLINE PERSONALITY DISORDER - Asniza Khalid Asniza Khalid: KENALI BORDERLINE PERSONALITY DISORDER

KENALI BORDERLINE PERSONALITY DISORDER

 


BORDERLINE PERSONALITY DISORDER - Dalam erti kata lain, gangguan keperibadian yang tidak stabil secara emosi atau gangguan keperibadian pola sempadan. Biasanya, ia melibatkan reaksi emosi yang kuat, rasa diri menyimpang jauh, atau munculnya rasa "tidak berguna".

Biasanya, mereka yang menderita BPD akan rasa terjejas dan membawa diri mereka melakukan kecederaan diri dan tingkah laku berbahaya pada orang lain. Mereka turut bergelut dengan perasaan yang kosong , perasaan takut ditinggalkan, ataupun dalam bahasa mudah faham mereka takut menghadapi kenyataan.

Ada sesetengah orang, atau masyakarat di luar sana menganggap BPD adalah sesuatu yang normal. Tetapi, jangan sesekali dipandang remeh. BPD tidak menunjukkan tanda. Hanya yang mengalaminya sahaja tahu bagaimana rasa sakit berdepan melawan dengan emosi sendiri.

Secara statistik, 10% kebanyakkannya mati membunuh diri. Ia umpama penyakit dalam diam.

Jika aku huraikan, mahu panjang lebar aku bercerita. Cukup sekadar memberi kefahaman kepada anda tentang BPD secara ringkas. Ia bukan didiagnose oleh diri sendiri atau rakan sebaya ya, anda perlu mendapatkan rawatan doktor terlebih dahulu. 

Jangan memandai-mandai nak claim diri tu ada masalah mental pulak!

Menurut doktor, atau aku ada melakukan sedikit kajian hasil dari pembacaan apabila diri aku didiagnose atau disahkan BPD oleh doktor psikiatri, dan ianya terdiri dari 4 bahagian :

  • Kondisi mood atau suasana hati yang tidak stabil. Kondisi ini biasanya bertahan selama beberapa jam. Seperti merasa hampa atau kosong, serta kesulitan mengendalikan amarah.

  • Gangguan pola pikir dan persepsi. Seperti tiba-tiba ada pemikiran bahawa dirinya buruk, serta perasaan takut akan diabaikan sehingga melakukan perbuatan yang ekstrim.

  • Perilaku impulsif. Perilaku ini cenderung membahayakan diri sendiri, atau melakukan tindakan ceroboh dan tidak bertanggung jawab. Contohnya melukai diri sendiri, mencoba bunuh diri, melakukan hubungan seks tanpa pengaman, penyalahgunaan alkohol, atau makan berlebihan.
  • Menjalin hubungan yang intens, namun tidak stabil. Kondisi ini ditandai dengan bisa sangat mengidolakan seseorang dan tiba-tiba menganggap orang tersebut bersikap kejam atau tidak peduli.


Ini secara umum, yang selebihnya anda harus mendapatkan konsultasi doktor pakar terlebih dahulu. Semua perkara di atas aku hanya boleh sharing sekadar untuk tatapan umum. 

Akan bersambung .. 

No comments:

Post a Comment

Semua komen adalah tertakluk di bawah tanggungjawab anda sendiri. Sebarang bahasa kesat, maki hamun, unsur berbau perkauman dan ugutan akan didelete serta merta. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, link url/link tidak akan disiarkan. Sila tinggalkan komen yang telus dengan fikiran yang waras.

Terima Kasih.

Asniza Khalid ©